چرا بچه ها شنیدن قصه کودکانه را دوست دارند؟

۱۱ بازديد

قصه گویی نقش مهمی در رشد و تربیت کودکان از جمله، رشد شناختی، رشد عاطفی و اجتماعی آن ها ایفا می‌کند. فارغ از تمامی تاثیراتی که یک داستان کودکانه می تواند برای کودکان به دنبال داشته باشد، خودِ آن‎‌ها شنیدن و خواندن داستان های کودکانه بیش از هر سرگرمی آموزنده دیگری دوست دارند. در این مقاله به دنبال دلیل علاقه کودکان به قصه های کودکانه رفته‌ایم. اگر شما هم دوست دارید این دلایل را بدانید؛ تا انتهای این مطلب، همراه پژوهش ما باشید.

علاقه به قصه کودکانه و تاثیر آن بر روحیات کودکان

در دل یک قصه کودکانه آموزش هایی برای کودکان نهفته است که می تواند روح و مغز کودکان را پرورش دهد. همدلی و تفاهم و سازش در اجتماع، مدیریت و کاهش استرس و رشد شناختی از جمله مهم ترین ویژگی هایی است که والدین و کودکان را به خواندن قصه های کودکانه تشویق می کند.

در این راستا والدین و مراقبان کودک نقش بسیار مهمی را در انتخاب داستان های کودکانه بر اساس سن و موضوعات تربیتی ایفا می کنند. هم چنین صحبت با کودکان بعد از قصه های کودکانه و همفکری درباره ماجرای داستان ها می تواند پیوند عاطفی والدنی با کودکان را تقویت کرده و احساسات عمیق کودکان را حمایت کند.

آرامش‌بخش بودن قصه های کودکانه، دلیلی بر علاقه کودکان به قصه ها

قصه گویی و قصه خوانی برای کودکان می تواند به یک روال آرامش‌بخش و آشنا در زندگی آن‌ها تبدیل شود. قصه های شب و داستان هایی که قبل از خواب کودکان برای آن ها خوانده می شود، احساس امنیت و روال عادی آرامش مغز و روح را برای آن ها به ارمغان می آورد و برای خوابی بهتر و شیرین آماده می کند.

خواندن شبانه قصه های کودکانه برای کودکان می تواند به آن ها این پیام را برساند که زمان خواب آن ها فرا رسیده است. بنابراین کودکان با شنیدن قصه کودکانه در شب می توانند ذهن خود را آرام کرده و برای استقبال از خواب شیرین شبانه آماده شوند.

انتقال کودکان از واقعیت به دنیای خیالی با قصه های کودکانه

اغلب داستان های کودکانه آمیخته با تخیل هستند که می‌توانند کودکان را از دنیای واقعی که در کل روز با آن درگیر بوده‌اند، جدا کرده و به دنیای شیرین خیال ببرند. در دنیای خیال، کودکان می توانند خلاقیت خود را کشف کرده و آن را تقویت کنند. به این ترتیب با شنیدن هر چه بیشتر قصه های کودکانه، کودکان مهارت های تخیلی و خلاقانه خود را بیشتر تقویت می کنند.

تخیل دریای بیکرانی است که می تواند کودکان را به آرزوهای محال و ممکن خود برساند. کودکان با ماجراهایی که در داستان های کودکانه می شنوند می توانند با رویاهای خود هم مسیر شده و با آرزوهایی که در ذهن خد می پرورند، همراه شوند.

رشد درک عاطفی کودکان با قصه کودکانه

در قصه های کودکانه شخصیت هایی با احساسات و چالش های متفاوت وجود دارند. کودکان با شنیدن این قصه های کودکانه و ماجرای هر یک از این شخصیت ها، در مورد احساسات مختلف، همدلی و نحوه هدایت احساسات خود بیشتر می آموزند و به این ترتیب هوش هیجانی آن ها تقویت می شود.

ارزش های اخلاقی و اجتماعی

قصه های کودکانه معمولا با یک پند اخلاقی یا نکات تربیتی همراه هستند. ارزش های اجتماعی، نکات شخصیتی و تربیتی در دل قصه های کودکانه می توانند به رشد شخصیت کودکان کمک فراوانی کنند؛ علاوه بر این کودکان با دنبال کردن ماجرای شخصیت ها و تجربیات آن ها در داستان های کودکانه، همذات پنداری می کنند و تجربیات تازه ای را درباره هنجار ها و رفتارهای اجتماعی کسب می کنند.

رشد شناختی کودکان در گرو علاقه به قصه های کودکانه

گوش دادن به قصه های کودکانه به آن ها کمک می کند تا مهارت های شناختی مانند حافظه، درک مسائل و زبان در آن‌ها توسعه یابد. کودکان در ابتدای مسیر زندگی هستند و در این مسیر با کنجکاوی های مخصوص خود، به کاوش در محیط و پدیده های اطراف خود می پردازند. با شنیدن قصه های کودکانه، بچه ها یا کلمات، ساختار جمله و مفاهیم جدیدی آشنا شده و درنهایت رشد شناختی آن ها افزایش می یابد. در ادامه درباره هر یک از موارد یادشده بیشتر توضیح می دهیم؛ با ما همراه باشید.

تقویت زبان کودکان با داستان های کودکانه

هر چه تعداد قصه های کودکانه ای که کودکان می شنوند و با آن درگیر می شوند، بیشتر باشد؛ مهارت های زبانی آن ها بیشتر تقویت می شود. کودکان با شنیدن قصه های کودکانه می توانند واژگان، نحوه و سبک های تلفظ آن ها و کاربرد آن ها در عبارات و جملات را بیشتر درک کنند و به این ترتیب، رشد زبانی آن ها بهبود می یابد.

در این خصوص شنیدن قصه های صوتی کودکانه بیشتر توصیه می شود؛ چراکه قصه صوتی توسط راوی برای کودکان روایت می شود و راوی با بهره‌گیری از مهارت های روانخوانی کلمات قصه را به بهترین شکل برای کودکان تلفظ می کند.

تقویت تمرکز و توجه کودکان با قصه

گوش دادن به یک داستان کودکانه و دنبال کردن ماجرای آن، می تواند توجه و تمرکز کودکان را تقویت می کند. توانایی گوش دادن موثر و درک اطلاعات پیچیده با شنیدن قصه های کودکانه متعدد در کودکان افزایش می یابد.

افزایش قدرت حل مسئله کودکان با یک داستان کودکانه مفید

بسیاری از داستان های کودکانه، از جمله داستان هایی که توسط تیم تولید محتوای وولک تولید می شوند، شامل ماجرایی برای حل یک مسئله و یا یک چالش هستند. مسائل مختلفی که در جریان یک قصه کودکانه وجود دارد، می توانند همان مسائلی باشند که کودکان در زندگی واقعی خود با آن ها مواجه می شوند. به این ترتیب دنبال کردن داستان کودکانه تا انتها می تواند راه های حل مسئله را برای کودکان نمایان کند و قدرت حل مسئله را در مغز آن ها تقویت کند. بهبود قدرت حل سئله در کودکان می تواند کودکان را با رویکردهای مختلف روبروشدن با یک مسئله و مهارت تفکر انتقادی را در کودکان توسعه بخشد.

بنابراین قصه های کودکانه نقش مهمی را در شکل دادن درک کودکان از جهان و پرورش جنبه های مختلف رشد در آن ها ایفا می کند. هر چه تعداد قصه هایی کودکان آن ها را می شنوند و می خوانند بیشتر باشد، تجربیات آن ها از مسائل مختلف بالاتر رفته و نحوه رویارویی با آن ها را بهتر درک می کنند. اگر شما هم دوست دارید به قصه های متنوع، جدید و جذاب برای کودکان خود دسترسی داشته باشید، می توانید به وبسایت تخصصی کودکان وولک مراجعه کرده و هر روز به یک قصه کودکانه جدید برای فرزندان خود دسترسی داشته باشید.

منبع: بلاگ اسکای

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.